Przyjęcie kolejnych kryteriów do Programu Wiedza Edukacja Rozwój i akceptacja projektów pozakonkursowych w zakresie rynku pracy, szkolnictwa wyższego i zawodowego było głównym efektem posiedzenia Komitetu Monitorującego PO WER, któremu przewodniczył wiceminister Paweł Orłowski. Spotkanie odbyło się 30 czerwca 2015 r. w Warszawie.
Uczestnicy Komitetu zatwierdzili kryteria szczegółowe dla konkursu dotyczącego pogłębionych konsultacji społecznych dokumentów rządowych, które przeprowadzane będą przez organy administracji rządowej w partnerstwie z organizacją pozarządową lub partnerem społecznym. Zaakceptowano również kryteria wyboru projektów dla konkursu w zakresie wzmacniania partycypacji publicznej podczas przygotowywania dokumentów planistycznych w 150 gminach.
Komitet zatwierdził 2 projekty pozakonkursowe, które realizowane będą w ramach priorytetu II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji w zakresie działań pozostających w kompetencji Ministerstwa Edukacji Narodowej. W efekcie podjętego wsparcia, przedstawiciele pracodawców i pracowników zostaną zaangażowani w dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Planowane jest też zwiększenie dostępu dzieci, młodzieży i dorosłych do wysokiej jakości usług w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego. Przygotowane zostaną wzorcowe rozwiązania organizacyjne dotyczące funkcjonowania systemów doradztwa oraz opracowanie standardów realizacji doradztwa we współpracy z przedstawicielami szkół, pracodawców, związków zawodowych i instytucji rynku pracy.
Komitet pozytywnie zaopiniował również projekty leżące w kompetencji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Efektem ich realizacji będzie m.in. poprawa obsługi klienta w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, poprawa motywacji i zdolności do podjęcia zatrudnienia i funkcjonowania w społeczeństwie byłych więźniów, czy wsparcie rozwoju ekonomii społecznej.
Przyjęto także kryteria dla projektu pozakonkursowego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczącego tworzenia i realizacji programów doktoranckich o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. Programy przysłużą się do sprofilowania studiów pod kątem badawczym, zawodowym i przemysłowym, a także określą podstawowe efekty kształcenia i metody osiągnięcia tych efektów przez studentów.
Członkowie Komitetu zaakceptowali również kryteria szczegółowe dotyczące wsparcia zaplanowanego w priorytecie V Wsparcie dla obszaru zdrowia. Rezultatem tego wsparcia będzie m.in. opracowanie 15 programów profilaktycznych w zakresie chorób stanowiących istotną przyczynę dezaktywizacji zawodowej tj. chorób układu krążenia, chorób nowotworowych, chorób i zaburzeń psychicznych, chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego czy chorób układu oddechowego. Natomiast efektem realizacji programów rozwojowych dla uczelni medycznych kształcących pielęgniarki i położne, będzie m.in. uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej przez 3,3 tys. osób oraz wdrożenie modelu współpracy z uczelnią kształcącą pielęgniarki i położne przez 30 podmiotów leczniczych.
Podczas posiedzenia, dyrektor Wallis Goelen z Komisji Europejskiej przedstawiła zalecenia Rady UE w sprawie krajowego programu reform Polski na 2015 r. Zwróciła uwagę na konieczność podjęcia przez Polskę działań ograniczających nadmierne wykorzystywanie na rynku pracy umów cywilnoprawnych i umów na czas określony. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Komisji Europejskiej, administracji rządowej, samorządowej, organizacji pracodawców i pracowników oraz organizacji pozarządowych.