Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

IV posiedzenie Komitetu Monitorującego Program Wiedza Edukacja Rozwój

Przyjęcie kolejnych kryteriów do Programu Wiedza Edukacja Rozwój i akceptacja projektów pozakonkursowych w zakresie rynku pracy, szkolnictwa wyższego i zawodowego było głównym efektem posiedzenia Komitetu Monitorującego PO WER, któremu przewodniczył wiceminister Paweł Orłowski. Spotkanie odbyło się 30 czerwca 2015 r. w Warszawie.

Wiceminister Paweł Orłowski podczas posiedzenia Komitetu Monitorującego Program Wiedza Edukacja Rozój

Uczestnicy Komitetu zatwierdzili kryteria szczegółowe dla konkursu dotyczącego pogłębionych konsultacji społecznych dokumentów rządowych, które przeprowadzane będą przez organy administracji rządowej w partnerstwie z organizacją pozarządową lub partnerem społecznym. Zaakceptowano również kryteria wyboru projektów dla konkursu w zakresie wzmacniania partycypacji publicznej podczas przygotowywania dokumentów planistycznych w 150 gminach.

Komitet zatwierdził 2 projekty pozakonkursowe, które realizowane będą w ramach priorytetu II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji w zakresie działań pozostających w kompetencji Ministerstwa Edukacji Narodowej. W efekcie podjętego wsparcia, przedstawiciele pracodawców i pracowników zostaną zaangażowani w dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Planowane jest też zwiększenie dostępu dzieci, młodzieży i dorosłych do wysokiej jakości usług w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego. Przygotowane zostaną wzorcowe rozwiązania organizacyjne dotyczące funkcjonowania systemów doradztwa oraz opracowanie standardów realizacji doradztwa we współpracy z przedstawicielami szkół, pracodawców, związków zawodowych i instytucji rynku pracy.

Komitet pozytywnie zaopiniował również projekty leżące w kompetencji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Efektem ich realizacji będzie m.in. poprawa obsługi klienta w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, poprawa motywacji i zdolności do podjęcia zatrudnienia i funkcjonowania w społeczeństwie byłych więźniów, czy wsparcie rozwoju ekonomii społecznej.

Przyjęto także kryteria dla projektu pozakonkursowego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczącego tworzenia i realizacji programów doktoranckich o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. Programy przysłużą się do sprofilowania studiów pod kątem badawczym, zawodowym i przemysłowym, a także określą podstawowe efekty kształcenia i metody osiągnięcia tych efektów przez studentów.

Członkowie Komitetu zaakceptowali również kryteria szczegółowe dotyczące wsparcia zaplanowanego w priorytecie V Wsparcie dla obszaru zdrowia. Rezultatem tego wsparcia będzie m.in. opracowanie 15 programów profilaktycznych w zakresie chorób stanowiących istotną przyczynę dezaktywizacji zawodowej tj. chorób układu krążenia, chorób nowotworowych, chorób i zaburzeń psychicznych, chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego czy chorób układu oddechowego. Natomiast efektem realizacji programów rozwojowych dla uczelni medycznych kształcących pielęgniarki i położne, będzie m.in. uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej przez 3,3 tys. osób oraz wdrożenie modelu współpracy z uczelnią kształcącą pielęgniarki i położne przez 30 podmiotów leczniczych.

Posiedzenie Komitetu Monitorującego Program Wiedza Edukacja Rozwój

Podczas posiedzenia, dyrektor Wallis Goelen z Komisji Europejskiej przedstawiła zalecenia Rady UE w sprawie krajowego programu reform Polski na 2015 r. Zwróciła uwagę na konieczność podjęcia przez Polskę działań ograniczających nadmierne wykorzystywanie na rynku pracy umów cywilnoprawnych i umów na czas określony. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Komisji Europejskiej, administracji rządowej, samorządowej, organizacji pracodawców i pracowników oraz organizacji pozarządowych.